Arbeidskwesties

Door de overgang naar het private arbeidsrecht, worden vanaf 1 januari 2020 er geen (eenzijdige) besluiten meer genomen op basis van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Dat betekent ook dat de medewerker geen bezwaar kan maken bij een bezwarenadviescommissie.

Al in 2018 hebben vakbonden en de werkgever om die reden afspraken gemaakt: “Partijen willen de preventie die uitgaat van de Awb op onzorgvuldig handelen door de werkgever en het kwaliteitsverhogende effect op de besluitvorming van de Awb-bezwarenprocedure behouden, zonder daarbij de als onnodig juridificerend ervaren procedures te handhaven.”

Om die reden is toen het volgende afgesproken:

  • De nadruk van partijen ligt op het voorkomen van geschillen en deze bij voorkeur op te lossen via een gesprek–al dan niet onder begeleiding.
  • Uit de technische omzetting van de huidige rechtspositie volgt dat geschillen over daarin benoemde onderwerpen kunnen worden voorgelegd aan een geschillencommissie.

In hoofdstuk 16 van de CAO Rijk is nu (kort gezegd) beschreven dat:

  • Medewerkers en leidinggevenden bij situaties waar een conflict is of dreigt terechtkunnen bij het RABA (Rijksloket Advies en Bemiddeling Arbeidszaken). Via het RABA wordt bepaald welke route het beste past bij de arbeidskwestie. Op de website van de CAO Rijk staat een link naar de informatiepagina’s over het RABA en een contactformulier.
  • Voor bepaalde onderwerpen, zoals bijvoorbeeld functiewaardering, kan de medewerker naar de (rijksbrede) Geschillencommissie.