‘Mijn vitaliteit is anders, maar wel in positieve zin’

Anousjka Dompig werkt sinds november 2019 als medewerker Backoffice bij Bedrijfszorg. We spraken haar over vitaliteit.

Anousjka, wat betekent vitaliteit voor jou?

Anousjka: ’Voor mij betekent vitaliteit alles wat goed gaat in mijn leven: gezondheid, een mooi gezin, een leuke baan en bijbehorende leuke collega’s en een interessant takenpakket. Deze dingen geven mij elke dag energie. Ik stel mezelf dagelijkse doelen en ben helemaal tevreden als ik ze bereik, lukt het niet dan probeer ik het los te laten. Morgen is er weer een dag. Al moet ik zeggen dat niet elke dag gelijk is; soms valt het helemaal tegen. En dan proberen om positieve energie los te laten op alles wat op dat moment niet gaat, dat is voor mij vitaliteit.’

Is dat veranderd sinds de coronacrisis? Zo ja op wat voor manier?

‘In het begin van de coronacrisis wist ik niet echt hoe en wat; het was gewoon een unieke situatie, qua werk en privé. En dat kostte veel energie. Wat ‘normaal’ was, was dat al lang niet meer en het lukte mij niet om mijn energie in te zetten zoals ik wilde. Maar omdat ik van aanpakken hou, heb ik alle nieuwe kansen die de coronacrisis mij geboden heeft met open armen ontvangen. Dus mijn vitaliteit is inderdaad anders, maar wel in positieve zin. De afgelopen periode is voor mij niet alleen kommer en kwel, er zijn óók mooie en positieve ontwikkelingen hieruit voortgevloeid. Ondanks het feit dat ik aan het thuiswerken ben, heb ik (digitaal en telefonisch) meer collega’s leren kennen en wat hun vakgebieden binnen Bedrijfszorg zijn, wat mij betere inzichten oplevert in onze dienstverlening naar klanten toe. Zelf mocht ik samen met mijn collega’s van de Backoffice en de bedrijfsmaatschappelijke werkers een bijdrage leveren aan het Bmw-loket, speciaal opgezet aan het begin van de coronacrisis, waar medewerkers terecht konden met vragen of problemen die zij door de crisis hebben ervaren.’

Anousjka Dompig

Doe je ook iets om je collega’s te stimuleren om vitaal te blijven of te worden?

’Ik probeer zoveel mogelijk positief te zijn en als er iets niet goed gaat, dit bespreekbaar te maken en zoveel mogelijk negatieve energie los te laten.’

Wat doet je organisatie om vitaliteit te stimuleren?

‘Ik heb het geluk dat ik voor een organisatie werk die veel oog heeft voor haar medewerkers en allerlei initiatieven ontwikkelt om iedereen te betrekken en op de hoogte te houden. Ontwikkelingen bespreken we bijvoorbeeld tijdens maandelijkse medewerkersbijeenkomsten en er zijn informatieve workshops. Daarnaast wordt iedereen gestimuleerd om op verantwoorde wijze thuis te werken en om werk en privé goed in balans te houden Zo worden medewerkers bijvoorbeeld gestimuleerd om voldoende pauzes te nemen en in beweging blijven, maar ook met collega’s te socialiseren. En er is ook een speciale telefonische hulplijn voor medewerkers die tegen problemen aan lopen door onder andere het thuiswerken. En dan ontbreken sociale bijeenkomsten zoals een pub-quiz ook niet! Volgens mij wordt er echt hard aan gewerkt om vitaliteit van medewerkers te stimuleren en helpen te verbeteren.’

Heb je een suggestie hoe vitaliteit (nog) beter gestimuleerd kan worden?

’Misschien is het handig om wat meer workshops op het gebied van vitaliteit aan te bieden. Maar ik begrijp dat daar aan gewerkt wordt nu. Verder vind ik dat in mijn organisatie echt wordt geprobeerd om te zorgen dat wij ons werk zo goed mogelijk kunnen uitvoeren en tegelijk is er ook oog en begrip voor omstandigheden van medewerkers. Dat is niet altijd en overal vanzelfsprekend.’