De toekomst van werk: bereid je voor

Gaat technologie voor minder werk zorgen en misschien wel mijn werk overnemen? Nee, volgens recente onderzoeken van onder andere het World Economic Forum loopt het niet zo’n vaart. Wel verandert misschien het werk dat je doet. Sommige banen en beroepen zullen verdwijnen, maar netto gezien wordt een lichte groei in werkgelegenheid verwacht.

Tot zover de geruststelling. Want één ding staat wel als een paal boven water: achteroverleunen en tien jaar hetzelfde werk doen is wel echt passé. De opkomst van wereldwijde verbindingen, slimme machines en nieuwe media gaan zorgen voor meer dynamiek, versnelling en complexiteit in je werk. Hoe blijf je als werknemer bij in zo’n sterk veranderende wereld? 

Focus op vaardigheden in plaats van functiehokjes

Technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat werkervaring snel veroudert en traditionele functieomschrijvingen te beperkend zijn. Vaardigheden worden steeds belangrijker. Welke vaardigheden helpen jou om in de toekomst lekker aan het werk te blijven?

  • Iets extra’s bijdragen wat technologie niet kan bieden. Waarde toevoegen voor de samenleving, klanten of je collega’s. Hier zijn vaardigheden zoals creativiteit, betekenisgeving en emotionele intelligentie voor nodig. Uiteindelijk werk je met technologie, maar voor mensen.
  • Je capaciteit om te werken in sterk gedigitaliseerde werkomgevingen. Het is belangrijk dat je goed kunt omgaan met nieuwe technologieën, problemen oplost en systeemdenken toepast. Dat betekent dat je goed begrijpt hoe verschillende delen samenwerken in een groter geheel.
  • De juiste informatie kunnen filteren. Wanneer er zoveel informatie beschikbaar is, is het een uitdaging om niet mentaal overbelast te raken. Het is belangrijk om te leren hoe je de juiste informatie filtert, zodat je je kunt concentreren op wat echt belangrijk is.
  • Je voortdurend aanpassen aan de veranderingen in je werk en de omgeving waarin je werkt.  Het gaat erom dat je in staat bent om deze veranderingen op te merken en er effectief op te reageren, zodat je goed kunt functioneren in verschillende en veranderende werkomgevingen. Dat vraagt om taalkundige, sociale en emotionele vaardigheden. 
  • Het is goed specialist te zijn op tenminste een bepaald vakgebied. Daarnaast is het ook belangrijk dat je kunt werken in verschillende vakgebieden, branches en sectoren. Hiervoor is nieuwsgierigheid van belang en de bereidheid om verder te leren dan je huidige specialisatie(s) of de opleiding die je gevolgd hebt.
Jeroen Moerenhout

Blijven leren in een wereld van chaos

Zie het als een uitdaging je deze vaardigheden eigen te maken of te verbeteren. Blijf leergierig en wees nieuwsgierig. Leren zul je steeds minder doen via de traditionele opleidingen en meer op aanvraag: overal, via elk device en 'in' je werk, in plaats van ernaast. Zorg dat je leert van zoekmachines, apps, data, communities en van experts, leiders en gelijkgestemden. En filosofischer gezien: het leven.
 

Werk zal er namelijk in overvloed zijn, maar alleen als je continu in ontwikkeling blijft. Dus leer je rijk.