Arbeidsmarktcommunicatie bij P-Direkt: wat maakt werken bij P-Direkt bijzonder?

Werken bij P-Direkt is uitdagend en veelzijdig. We geven je door interviews met collega’s graag een kijkje in de keuken van P-Direkt. Hoe is het om bij de hr-dienstverlener van het Rijk te werken, wat maakt het werk bijzonder en wat kun je hier leren? Kortom, hoe gaat P-Direkt om met arbeidsmarktcommunicatie?

Beeld: P-Direkt

Wat is arbeidsmarktcommunicatie precies?


Arbeidsmarktcommunicatie is heel breed: het gaat over alle communicatie vanuit de organisatie met werkzoekenden of geïnteresseerden. Het doel van arbeidsmarktcommunicatie is om potentiële medewerkers te verleiden een kijkje te nemen bij de vacatures of zelfs direct te solliciteren. Zie het niet als een sprint, maar als een marathon: je organisatie neerzetten als aantrekkelijk werkgever is een investering voor de lange termijn. Het blijkt dat er gemiddeld 7 contactmomenten nodig zijn om iemand over de streep te trekken. Dit betekent dat de meeste kandidaten meerdere keren contact hebben met de organisatie voordat ze ook echt solliciteren.

Contactmomenten

Onder deze contactmomenten vallen onder andere; een advertentie lezen, de website bekijken, een testimonial of vacature bestuderen en misschien zelfs wel een verkennend gesprek voeren met een recruiter. Het is daarom belangrijk om continu en via verschillende kanalen je te presenteren als werkgever. Niet alleen met je vacatures, maar met je hele verhaal als organisatie. Dit betekent dat het simpelweg plaatsen van een vacature vaak niet voldoende is om op te vallen.

Collega’s aan het woord

Wie kan er beter vertellen hoe leuk en bijzonder het is om bij P-Direkt te werken dan de huidige collega’s zelf? Daarom krijgen zij het woord in de testimonials. In een testimonial vertellen ze over hun loopbaan, hun functie bij P-Direkt, bijzondere projecten/werkzaamheden en overige aspecten die hun werk bij P-Direkt bijzonder maken. Bij dit interview horen ook mooie foto’s, zodat sollicitanten een goed beeld krijgen bij P-Direkt en onze collega’s.

Op deze manier kunnen potentiële nieuwe collega’s zich inlezen in het werk, maar bijvoorbeeld ook de sfeer proeven op de afdeling. Bovendien creëert dit ook een soort trots binnen de organisatie. Deel je verhalen van collega’s? Dan wordt hier massaal door andere collega’s op gereageerd. Zo verspreidt deze content zich op een organische manier binnen de netwerken van de huidige collega’s. Dit zorgt vervolgens voor een groter online bereik van P-Direkt.

Meer weten over arbeidsmarktcommunicatie bij P-Direkt?

De eerste verhalen en foto’s zijn inmiddels te vinden op de website van P-Direkt. Ben jij ook bezig met arbeidsmarktcommunicatie voor jouw organisatie en wil je een keer sparren? Neem dan contact op met onze adviseur arbeidsmarktcommunicatie Vera van der Kaap, vera.kaap@p-direkt.minbzk.nl