TICC wordt uitgefaseerd omdat het niet meer voldoet aan de huidige eisen van de Rijksoverheid op het gebied van techniek en veiligheid.
Vanaf 31 oktober 2025 is TICC niet meer beschikbaar.

Ga direct naar >

Hoe kan ik mijn vacatures plaatsen en beheren?

Op deze pagina lees je wat je de komende tijd kunt verwachten en hoe je je vacatures blijft plaatsen en beheren.

Wat is TICC?

TICC is een maatwerkapplicatie die onderdeel is van het Carrière Sites Overheid (CSO) platform. Dit platform bestaat naast TICC uit de websites WerkenvoorNederland.nl, IkwerkvoorNederland.nl, WerkenbijdeOverheid.nl en FunctiegebouwRijksoverheid.nl. Via de TICC-applicatie kun je werkaanbod invoeren en plaatsen op de genoemde websites. De ondersteuning bij TICC wordt verzorgd door team Traffic van Organisatie en Personeel Rijk (O&P Rijk).

Fase 1

Een groep van 15 rijksoranisaties en decentrale overheden, zoals gemeenten, provincies, waterschappen, maken geen gebruik meer van TICC. Zij worden nu via een centraal loket bediend.

🔵 Fase 1 gebruikers Rijksoverheid
Deze groep van rijksorganisaties maakt sinds half april 2025 geen gebruik meer van TICC. Zij  gebruiken één van onderstaande formulieren om een vacature te laten publiceren. Het loket verwerkt de aanvragen binnen 2 werkdagen.

Aanvullende dienstverlening, zoals jobboards, kunnen gebruikers Rijksoverheid per e-mail bij team Traffic aanvragen.

🟢 Fase 1 gebruikers Decentrale overheden
TICC is niet meer beschikbaar voor de decentrale overheden. Gebruikers Decentrale overheden kunnen het onderstaand formulier invullen om een vacature te publiceren op WerkenbijdeOverheid. Het loket verwerkt de aanvragen binnen 2 werkdagen. 

Fase 2

Fase 2 gebruikers Rijksoverheid
Fase 2 richt zich op grotere rijksorganisaties met hoge vacaturevolumes. Zij hebben de keuze uit 2 opties:

  1. API-koppeling
    Hierbij wordt een directe digitale verbinding gemaakt tussen het eigen ATS en het Carrière Sites Overheid-platform. Vacatures worden in het eigen ATS ingevoerd en eventueel gewijzigd. Deze verschijnen vervolgens automatisch op het Carrière Sites Overheid-platform. Ook de sollicitatieafhandeling vindt plaats binnen het eigen ATS.
  2. Selfservice in SAP
    O&P Rijk stelt een vacatureplaatsingstool beschikbaar aan de huidige TICC-gebruikers. Via deze tool kun je vacatures invoeren en aanpassen, naast of in plaats van het eigen ATS. De sollicitatieafhandeling loopt dan via het eigen ATS/werkenbij-site of via een postbus.

Wat betekent dit voor mijn organisatie?
Binnen jouw organisatie is inmiddels een keuze gemaakt uit de 2 beschikbare opties. Een aantal rijksorganisaties heeft gekozen voor een API-koppeling. Dit maakt het plaatsen van vacatures voor deze gebruikers aanzienlijk eenvoudiger, omdat zij uitsluitend werken binnen hun eigen ATS.

Andere rijksorganisaties stappen voorlopig over op Selfservice, in afwachting van de implementatie van een nieuw ATS. In deze tussenperiode voeren gebruikers tijdelijk vacatures dubbel in. De sollicitatieafhandeling kan daarbij wel plaatsvinden via het eigen ATS, de werkenbij-site of per e-mail. Hr-medewerkers van deze organisaties worden opgeleid om in deze periode met Selfservice te werken.

Rijksorganisaties die geen eigen ATS hebben, of geen koppeling willen of kunnen realiseren, gaan ook gebruikmaken van Selfservice. De sollicitatieafhandeling vindt plaats via een werkenbij-site of per e-mail. Hr-medewerkers van deze organisaties worden opgeleid om met Selfservice te werken.

Alle betrokken organisaties zijn inmiddels benaderd door O&P Rijk om de gekozen optie verder te implementeren.

Planning fase 2-gebruikers

Belangrijke data:

  • 31 oktober 2025
    Vanaf deze datum adviseert O&P Rijk dringend alle nieuwe vacatures uitsluitend in de nieuwe oplossing op te voeren en alleen nog wijzigingen op lopende vacatures in TICC door te voeren.
  • 1 december 2025
    TICC wordt definitief stopgezet. Alle gebruikersaccounts worden gedeactiveerd. Het is vanaf dat moment niet meer mogelijk om vacatures in TICC te wijzigen of aan te passen.

Overgangsperiode: 31 oktober t/m 1 december 2025

In deze periode adviseert O&P Rijk alleen nog wijzigingen door te voeren in vacatures die al eerder in TICC zijn ingevoerd. Wij stellen TICC nog 1 maand beschikbaar om lopende vacatures af te kunnen handelen (met een sluitingsdatum voor 1 december 2025).

Daarvoor geldt het volgende:

  • Vacatures met sluitingsdatum vóór 1 december 2025

Deze vacatures kunnen volledig in TICC worden afgehandeld.
⚠️ Let op: Verleng je de publicatietermijn? Dan moet de vacature in TICC worden afgesloten en opnieuw in de nieuwe oplossing worden ingevoerd.

  • Vacatures met sluitingsdatum ná 1 december 2025

Deze vacatures moeten in TICC worden afgesloten en opnieuw worden ingevoerd in de nieuwe oplossing.

Meer informatie

Op Plein BZK is een speciale pagina ingericht met informatie en het laatste nieuws over het uitfaseren van TICC. Je kunt lid worden van deze pagina door een e-mail te sturen naar uitfaserenticc@rijksoverheid.nl. Heb je vragen over de uitfasering van TICC? Kijk bij de veel gestelde vragen hieronder. Staat jouw vraag er niet bij? Stuur dan een e-mail met jouw vraag.