Ik heb de kans gegrepen

‘Iedereen die ik dit vertel, verklaart me voor gek. Maar ik wilde graag voor m’n pensioen nog iets anders gaan doen.’ Per 1 mei start projectleider MOW Naziha Aakouk als manager bij een kinderdagverblijf. Ze maakt gebruik van de plaatsmakersregeling. Die maakt de overstap financieel gemakkelijker, en er is nóg iemand mee geholpen.

Fabiola in ’t Veen en Naziha Aakouk

'Mijn zus heeft al zeven jaar een kinderdagverblijf,' vertelt Naziha. 'Ze wilde een nieuwe vestiging starten in Amsterdam Noord. Ze vroeg me: zou je dit met mij samen willen doen?'

Op haar werk wisten weinig mensen van Naziha’s plan. 'Ik wilde mijn werk bij de Inspectie rustig afbouwen door terug te gaan naar drie dagen werken per week.' Zo had ze nog inkomsten terwijl ze met het bedrijf in de opstartfase zat.

Regeling

Ondertussen ging ze op zoek, misschien bestond er een financiële regeling om de stap naar ondernemerschap makkelijker te maken. 'Toen las ik een nieuwsbericht op intranet: inspecteur Herman Bruggink kon eerder met pensioen dankzij de plaatsmakersregeling.'

Er stond een link bij naar meer informatie. De plaatsmakersregeling bleek ook bedoeld voor werknemers die een eigen bedrijf willen starten. 'Ik dacht: hé, dat is iets voor mij!'

Match

Een spannende tijd begon. Naziha gaf zich op voor de regeling. 'Mij werd verteld dat de kans op een match heel klein was. Er moest een van-werk-naar-werk-kandidaat gevonden worden die op mijn functie zou passen. Drie maanden later, afgelopen december, werd ik gebeld: ‘We hebben misschien een match! Kun je nog meer informatie over je functie doorsturen?’'

Die mogelijke match was Fabiola in ’t Veen, werkzaam bij de Tweede Kamer. 'Ik informeerde mijn functioneel leidinggevende. Het duurde vervolgens drie maanden. Er werden verschillende gesprekken gevoerd met Fabiola. De doorontwikkeling maakte het ook wat ingewikkeld: ik ben projectleider MOW en zou functioneel leidinggevende worden bij Meldingen en verzoeken. Maar ik moest wachten op de officiële plaatsing voordat Fabiola wist op welke functie ze solliciteerde. Dat duurde een tijdje.'

Deal

Gelukkig voor Naziha en Fabiola verliepen de kennismakingsgesprekken goed en kon de deal gesloten worden. Per 30 april vertrekt Naziha, en per 1 mei treedt Fabiola in dienst als functioneel leidinggevende Arbo bij de directie Meldingen en verzoeken.

Het kinderdagverblijf is al open. 'Ik werk er ook al, op woensdagen en in de weekenden. Om het financieel te kunnen redden, had ik mijn werk bij de Inspectie nog zeker een jaar moeten volhouden. Daarom is die stimuleringsregeling ideaal. Het bedrag dat ik meekrijg, laat ik gespreid over twee jaar maandelijks uitbetalen. Nu kan ik me op één ding richten en kan ons bedrijf sneller groeien.'

Kans

'Vroeger wilde ik al een eigen bedrijf, een kledingzaak. Ik heb de modevakschool gedaan en heb een middenstandsdiploma. Maar het liep anders. Nu diende de kans zich aan en die heb ik gegrepen. Een langgekoesterde wens komt uit.'

Dat ze 21 jaar voor de Inspectie zou werken, had Naziha nooit verwacht. 'Het emotioneert me dat ik dit stuk van m’n leven afsluit. Laatst was ik op kantoor in Utrecht, er kwamen herinneringen naar boven: dat je daar met collega’s loopt, de vergaderingen. En ook in Amsterdam heb ik met veel plezier met collega’s samengewerkt. Ik kan me nog niet voorstellen dat dat geen deel van mijn leven meer uitmaakt. Ik ben heel blij met waar ik nu sta en wat er gaat gebeuren, maar de Inspectie ga ik missen'.

Tekst en beeld met dank aan Nederlandse Arbeidsinspectie