Reis je naar of tijdens je werk? Dan vul je vanaf 1 juli 2024 extra gegevens in

Op 1 juli 2024 gaat het ‘besluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit’ in. Organisaties worden verplicht extra gegevens over zakelijke ritten en woon-werkverkeer aan te leveren. Dit betekent ook iets voor jouw registratie.

Extra stappen in Shuttel en P-Direktportaal

Er worden een paar stappen toegevoegd in onze registratiesystemen. Zo geef je voor de reizen met je mobiliteitskaart straks in de mobiliteitsapp Shuttel aan of jouw reis woon-werkverkeer of een dienstreis is. Het advies is minimaal 1x per maand je reizen te bevestigen. En in het P-Direktportaal vul je ook het type brandstof in wanneer je een dienstreis of woon-werkverkeerreis met je eigen vervoersmiddel (fiets, auto, motor, brommer) declareert.

Vraag je vaste reiskostenvergoeding opnieuw aan

Heb je een vaste reiskostenvergoeding? Dan wordt die beëindigd op 30 juni 2024. Vanaf 1 juli vraag je de vergoeding dan opnieuw aan.

Let op! Je kunt de vaste reiskostenvergoeding niet eerder dan 1 juli aanvragen.

Houd er ook rekening mee dat je bij dienstreizen en hybride werken geen oude ritten meer kunt hergebruiken. Je moet dus nu eenmalig alle adressen die je eerder hebt ingevoerd, opnieuw vastleggen.

Extra handeling voor de hoge kilometervergoeding

Heb je een hoge kilometervergoeding en vraag je die weer aan vanaf 1 juli? Dan is goedkeuring van je manager nodig. Dit moet gebeuren vóór 15 juli 2024, 17.00 uur.  Zo zorg je ervoor dat je vergoeding bij het salaris van juli uitbetaald wordt. Is de goedkeuring na 15 juli 2024, 17.00 uur gegeven? Dan wordt het uitbetaald in de volgende maand.

Let op! Ben je manager en ben je niet aanwezig in deze periode? Zorg er dan voor dat je vervangingsregel is ingesteld.

CO2-uitstoot in kaart brengen

De regeling heeft te maken met de klimaatdoelen. Om de CO2-uitstoot door zakelijke mobiliteit precies in kaart te brengen, wordt het voor bedrijven met meer dan 100 werknemers verplicht om extra gegevens over zakelijke ritten en woon-werkverkeer aan te leveren. Dit geldt dus ook voor de Rijksoverheid. Zo kan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zien of de CO2-uitstoot voldoende afneemt, en of een regel moet worden ingevoerd om de uitstoot te verminderen.