Waar gewerkt wordt, vallen spaanders. Een bekende uitdrukking, want waar gewerkt wordt, kunnen inderdaad conflicten ontstaan. Een verkeerd geplaatste opmerking, een gemiste afspraak of een misverstand kan leiden tot spanningen tussen collega's of tussen medewerker en leidinggevende. In zulke gevallen lijkt het aanbieden van excuses een logische stap. Maar waarom is het soms zo moeilijk om 'sorry' te zeggen? En waarom leidt een verontschuldiging niet altijd tot het gewenste herstel van de relatie?
Wanneer sorry zeggen niet genoeg is
Soms, ondanks een oprechte verontschuldiging, blijft de relatie gespannen. De ander kan de excuses niet accepteren, of het onderliggende probleem blijft onopgelost. In zulke gevallen is het belangrijk om verder te kijken dan alleen het aanbieden van excuses.
RABA als ondersteuning bij conflicten
Binnen de Rijksoverheid kunnen medewerkers en leidinggevenden in zulke situaties terecht bij het RABA (Rijksloket Advies en Bemiddeling Arbeidszaken). Het RABA biedt onafhankelijke mediators die gespecialiseerd zijn in het begeleiden van conflicten op de werkvloer. Zij helpen partijen om in een veilige omgeving het gesprek aan te gaan, onderliggende issues te benoemen en gezamenlijk tot oplossingen te komen.
Een verontschuldiging kan een eerste stap zijn naar herstel, maar soms is er meer nodig om echt tot elkaar te komen. Het inschakelen van een RABA-mediator kan dan het verschil maken.
Voor meer informatie of om contact op te nemen met een mediator, bezoek de RABA-website.