Schuldhulpverlening

Heb je te maken met medewerkers die aangeven dat zij problemen hebben met hun financiën of met loonbeslag? Of wil je preventief aan de slag om schuldenproblematiek bij je medewerkers te voorkomen? Dan kun je terecht bij de medewerkers van het Financieel Loket om advies vragen. Financiële problemen kunnen de integriteit van medewerkers aantasten en hen afhankelijk maken van anderen. Dit is een groot risico want deze medewerkers kunnen extra kwetsbaar zijn.

Wat houdt financiële hulpverlening in?

Financiële hulpverlening kent veel onderdelen, zoals:

  • financiële administratie en financiële problematiek inzichtelijk maken;
  • individuele budgetbegeleiding om te leren omgaan met geld en daarmee nieuwe schulden voorkomen;
  • schuldbemiddeling;
  • crisisinterventie bij spoedeisende zaken zoals een huisuitzetting;
  • bij zeer complexe schuldproblemen doorverwijzen naar en begeleiden bij contact met een externe schuldhulpverlenende organisatie;
  • budgetbegeleiding;
  • terugkoppeling naar belanghebbenden;
  • analyse van de schulden met een advies en plan van aanpak;
  • motivatie medewerker activeren;
  • ondersteuning voor het aanvragen van een lening bij het Sociaal Fonds.

Hulp inschakelen

Heb je een financiële hulpvraag voor je medewerker? Neem dan rechtstreeks contact op met de financieel hulpverlener. Wanneer er sprake is van bredere problematiek is het verstandig ook overleg te hebben met de bedrijfsmaatschappelijk werker van je organisatie.

Voorlichting schuldenproblematiek herkennen bij medewerkers

Neem contact met ons op als je hulp nodig hebt bij het herkennen van schuldenproblematiek bij medewerkers. Het gaat dan om de financiële hulpvraag, de psychosociale hulpvraag en het leren omgaan met geld. Met deze onderwerpen in het achterhoofd bespreken we de rollen van de leidinggevende:

  • signaleren en herkennen
  • het gesprek voeren en onderhouden
  • de weg wijzen

We kunnen je helpen om te bepalen welke stappen je moet nemen om medewerkers te ondersteunen bij deze problematiek.