Aradhna Ganpat - Reyes Cruz, kennismanager bij team kennismanagement

De ambitieuze Aradhna Ganpat – Reyes Cruz was op zoek naar een organisatie waar ze zich kon ontwikkelen, doorgroeien én waar ze misschien zelfs in het buitenland kon werken. Inmiddels werkt ze als kennismanager voor ons contactcenter P-Direkt, onderdeel van O&P Rijk, en heeft ze alle 3 haar wensen afgevinkt: ‘P-Direkt biedt heel veel mogelijkheden’, vertelt ze. ‘Als je een goed initiatief hebt krijg je hier alle ruimte om daarmee aan de slag te gaan.’

Al tijdens haar sollicitatie zette ze haar zinnen op Bonaire, waar 1 van de 3 locaties van P-Direkt gevestigd is. Maar voor het zo ver was moest ze veel kennis op doen. ‘In mijn eerste jaar bij P-Direkt heb ik veel mensen gesproken om zoveel mogelijk de inhoud in te gaan. Vervolgens kwam er weer een vacature vrij waarbij je een aantal maanden op Bonaire aan de slag ging. Daar ben ik gelijk voor gegaan!’

Trainen en coachen op Bonaire

Op Bonaire werkt namelijk ook een team van het contactcenter. Dit team bestaat uit lokale collega’s en om de paar maanden werden zij ondersteund door een collega uit Nederland. ‘Aan mij de taak om dit team te trainen en ze de kennis die wij in Den Haag en Zwolle hebben over te brengen. Daarbij was ook het coachen van het team heel belangrijk. Zo zorgden we ervoor dat ze hun nieuwe kennis zo goed mogelijk in de praktijk konden brengen.’

Verzamelen van informatie

Eenmaal terug in Den Haag richtte Aradhna zich op de ‘Kennis Direkt Tool’. Dit is een tool waarin medewerkers van het contactcenter alle hr-informatie terug kunnen vinden die ze nodig hebben om gebruikers goed te helpen. Haar ervaringen vanuit Bonaire kon Aradhna hier gelijk toepassen. ‘Ik zag daar goed waar de collega’s tegenaan liepen bij het zoeken naar de juiste informatie. Met deze kennis konden we de tool zo compleet mogelijk inrichten.’

‘Als je een goed initiatief hebt krijg je hier alle ruimte om daarmee aan de slag te gaan.’

Kennisbank

De hoeveelheid informatie bleef groeien en dit kwam de vindbaarheid niet ten goede. Door de hoeveelheid aan hr-informatie is de Kennis Direkt Tool inmiddels uitgegroeid tot kennisbank. En dat heeft meer voeten in de aarde dan alleen een naamswijziging. ‘Alle inhoudelijke hr-informatie die voor het contactcenter relevant is, verzamelen we in dit kennismanagementsysteem. Daarbij is de inrichting van het systeem ook heel belangrijk: hoe kunnen onze medewerkers de informatie zo goed mogelijk vinden? Om dit te realiseren organiseerden we veel klankbord-sessies met de medewerkers die hiermee aan de slag gaan.’ Ook wordt alle bestaande informatie onder de loep genomen. ‘Alles wordt herschreven en aangevuld. P-Direkt is een veranderende organisatie en alle informatie moet hierbij aansluiten.’

Geen kleine opgave dus, maar voor Aradhna en haar team blijft het interessant. ‘We werken al een tijd toe naar dit systeem. Het is dan ook mooi om te zien dat wat ik in gedachte had nu ook werkelijkheid wordt.’