Succesvolle werkgeversmerkstrategie en campagne 'Ons land in jouw handen'

De vorig jaar opnieuw gelanceerde arbeidsmarktcommunicatiecampagne 'Ons land in jouw handen' leverde mooie resultaten op. Een stijging in de bekendheid van de Rijksoverheid als werkgever, toegenomen interesse van kandidaten om voor de Rijksoverheid te kiezen, en een campagnebeoordeling van 8,1. Benieuwd naar meer resultaten van vorig jaar en onze plannen voor dit jaar? Ontdek het hieronder.

Imago Rijksoverheid

Met bovengenoemde campagneresultaten lijkt de werkgeversmerkstrategie ook een groot succes. Dat is mede te danken aan steeds meer rijksonderdelen die de rijksbrede arbeidsmarktcommunicatiehuisstijl en de themaregel ‘Werken voor de Rijksoverheid is werken voor Nederland’ in hun arbeidsmarktcommunicatie toepassen. Door gezamenlijk te blijven bouwen aan één sterk werkgeversmerk zal het imago van de Rijksoverheid als werkgever naar verwachting alleen maar blijven stijgen. Zo is ook dit jaar de Rijksoverheid verkozen tot de meest favoriete werkgever van Nederland.

Nog meer resultaten ……

Er zijn meer cijfers die het succes van de campagne onderbouwen. Uit de campagne-effect meting blijkt dat:

  • de bekendheid van de Rijksoverheid als werkgever steeg na het zien van de campagne van 34% naar 53%;
  • de overweging om te werken bij de Rijksoverheid verdubbelde en steeg van 27% naar 52%.

En boven op de doelstellingen, zien we ook mooie ‘extra’ resultaten. Gedurende de campagneperiode van september tot december 2023:

  • 430.000 extra bezoeken aan de website Werken voor Nederland.
  • 9.000 gedeelde vacatures via Whatsapp (vanaf Werken voor Nederland).
  • 5.752 extra sollicitaties.

Plannen voor dit jaar

De campagneresultaten bieden een mooie basis om een vervolg te geven aan de arbeidsmarktcommunicatiecampagne ‘Ons land in jouw handen’. Dat gaan we dit (na)jaar ook doen. Waarbij we de nadruk leggen op het vervlechten van de externe campagne (gericht op potentieel werkend Nederland) met een interne campagne (gericht op interne medewerkers). Met deze gecombineerde aanpak willen we dat extern en intern elkaar versterken. Want waar de externe vijver opdroogt, wordt het behoud van interne medewerkers belangrijker. Verder komt in de aanpak de focus te liggen op de impact die rijksambtenaren maken met hun werk. Want elke rijksambtenaar maakt impact en dat is direct en indirect terug te zien in heel het land. Daar staan we met z’n allen nog te weinig bij stil en dat willen we veranderen.

Profiteer van de campagneboost

Zodra de rijksbrede arbeidsmarktcommunicatiecampagne in het najaar weer live gaat, kun je als rijksorganisatie weer aanhaken op de campagne. Door bijvoorbeeld social posts te delen uit naam van je organisatie. Ook zullen we templates ontwikkelen die je kunt gebruiken om je eigen content verder uit te lichten. Profiteer van de campagneboost.

Meer informatie

Wij blijven je vanuit Organisatie & Personeel Rijk via brandteamsessies, nieuwsberichten en nieuwsbrieven regelmatig informeren over het vervolg op de campagne die dit jaar van start gaat.

Ben je in de tussentijd op zoek naar meer informatie of heb je een vraag? Stuur dan een e-mail naar: brandteam@rijksoverheid.nl.