25 rijksfluencers geven gezicht aan nieuwe, rijksbrede werkgeversmerkcampagne
Vandaag, 30 september 2025, gaat de nieuwe, rijksbrede werkgeversmerkcampagne live. De campagne is gericht op 5 schaarse beroepsgroepen: ICT’ers, financieel specialisten, juristen, inspecteurs en inkopers. Met deze campagne wil de Rijksoverheid zich ook dit jaar weer positioneren als een aantrekkelijke werkgever voor deze cruciale doelgroepen.

In de campagne staan 25 rijksmedewerkers centraal, dit staat symbool voor het jaar 2025. Deze zogenoemde rijksfluencers komen zelf uit de 5 schaarse beroepsgroepen. Op LinkedIn delen zij - van september tot en met december 2025 - hun persoonlijke verhalen over vakmanschap en de secundaire arbeidsvoorwaarden die zij waarderen. Zo geven we de Rijksoverheid als werkgever op een authentieke en tastbare manier zichtbaarheid op de Nederlandse arbeidsmarkt.
Dit zeggen de rijksinfluencers
‘Met een analytische blik werk ik aan veilige en duurzame wegen, bruggen en waterwerken.’
Een ander benadrukt de vrijheid in het werk:
‘Ik krijg de vrijheid om mijn werkplek en werktijden zelf te organiseren. Dat geeft ruimte om mij te focussen op kwaliteit.’
De kracht van ambassadeurs
Naast de rijksfluencers speelt ook intern ambassadeurschap een belangrijke rol. Felice Voerman, projectleider bij O&P Rijk. ‘We willen zoveel mogelijk collega’s inspireren en activeren om de campagne te ondersteunen en onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroepen via LinkedIn.’
Ook jij kunt een bijdrage leveren
Reageer op de LinkedIn-posts die tijdens de campagneperiode – van eind september tot eind december - verschijnen op de Rijksoverheid LinkedIn-pagina. Je kunt de berichten liken, erop reageren of ze delen. Daarnaast kun je zelf campagnecontent plaatsen die past bij de campagne en breed inzetbaar is, ook vanuit je eigen rijksorganisatie. Zo help je het verhaal van de Rijksoverheid verder te verspreiden, geef je jouw vakgebied een boost en draag je bij aan het aantrekken van talent. Of je nu arbeidsmarktcommunicatiespecialist bent bij een ministerie, inkoper bij een uitvoeringsorganisatie of gewoon een geïnteresseerde collega.
Felice Voerman, projectleider bij O&P Rijk:
‘In de huidige krappe arbeidsmarkt is het cruciaal dat we als Rijksoverheid zichtbaar en aantrekkelijk zijn voor schaarse specialisten. De rijksfluencers laten zien wat werken bij de Rijksoverheid bijzonder maakt en we nodigen al onze collega’s uit om dit verhaal ook actief mee uit te dragen.’
Hoe doe ik mee?
Alle campagne-uitingen en de planning vind je in de campagnekit op rijkshuisstijl.nl. Help het verhaal van de Rijksoverheid als aantrekkelijke werkgever verder verspreiden!
Ons land in jouw handen
O&P Rijk geeft met deze campagne een vervolg aan de eerdere werkgeversmerkcampagne ‘Ons land in jouw handen’. En draagt bij aan het versterken van de positie van de Rijksoverheid als aantrekkelijke werkgever en aan het aantrekken van cruciaal talent.
Meer weten?
Heb je vragen of ben je op zoek naar meer informatie? Stuur een e-mail naar: werkgeversmerk2025@minbzk.nl.