Toekomst Carrière Sites Overheid: sneller, persoonlijker en duidelijker
Hoe zorg je dat talent niet alleen binnenkomt, maar ook blijft? De Carrière Sites Overheid, WerkenvoorNederland.nl en IkwerkvoorNederland.nl spelen hierbij een cruciale rol. Bart Schoevaars, projectleider bij O&P Rijk | Arbeidsmarkt deelt de inzichten van een gebruikersonderzoek en hoe die zijn vertaald naar concrete verbeteringen.

‘Doel was om vooral van onze gebruikers te horen hoe zij de 2 belangrijkste wervingssites van de Rijksoverheid ervaren. We wilden hun behoeften en drijfveren in kaart brengen, met als streven om het werken bij de Rijksoverheid nog aantrekkelijker te maken. Dat leverde waardevolle inzichten op. In totaal vulden 869 respondenten (binnen en buiten het Rijk) een online enquête in en zijn ruim 30 rijks- en niet-rijksmedewerkers geïnterviewd. Uit het onderzoek kwamen 3 belangrijke pijlers naar voren: zekerheid, snelheid en betrokkenheid.
Zekerheid – Kandidaten willen meer houvast. Op basis van alleen een vacaturetekst is vaak lastig te bepalen of een functie en organisatie goed bij je passen. Vragen als Hoe groot is mijn kans? en Welke doorgroeimogelijkheden zijn er? spelen hierbij een belangrijke rol.
Snelheid – Gebruikers verwachten een efficiënt proces: snel overzicht, eenvoudig filteren op wat relevant is en zonder eindeloos klikken vinden wat je zoekt.
Betrokkenheid – Kandidaten waarderen persoonlijk contact, of dat nu sparren is met een recruiter, laagdrempelig solliciteren of persoonlijk benaderd worden. Daarbij speelt ook wederkerigheid: meerdere kandidaten gaven aan dat niet alleen zij moeite zouden moeten doen door brieven te schrijven en te wachten op een reactie, maar dat ook een recruiter vanuit het Rijk hen zou kunnen benaderen. Die menselijke maat maakt vaak het verschil.
We hebben deze inzichten niet alleen gebruikt voor korte termijn verbeteringen, maar ook voor een visie voor de toekomst van de Carrière Sites Overheid. De uitdaging voor nu is hoe we van deze visie ook écht onze toekomst kunnen maken.’
“Het enthousiasme van kandidaten begint bij hoe wij onszelf als één Rijk presenteren.”
Welke concrete verbeteringen voerden jullie door?
‘Vanaf januari dit jaar voerden we al meer dan 90 verbeteringen door op WerkenvoorNederland.nl op design, techniek én content. Een paar voorbeelden. De vacaturedetailpagina’s zijn flink vernieuwd. Dit zijn de meest bezochte pagina’s met gemiddeld 2,5 miljoen weergaven per maand. De belangrijkste verbeteringen zijn:
- visueel aantrekkelijker
- uitklapvelden verwijderd
- duidelijke menubalk aan de zijkant
- routekaartje toegevoegd.
- snellere navigatie.
Ook de homepage en de vacaturepagina zijn vernieuwd en onze analytics-data richtten we anders in. Wat vindt de kandidaat belangrijk? Daar doen we het immers voor. We bieden hen eindeloze mogelijkheden en vergroten zo onze aantrekkingskracht – zowel als gezamenlijke werkgever, als per individuele organisatie. Samen vormen de Rijksorganisaties WerkenvoorNederland.nl: het grootste niet-commerciële vacatureplatform van Nederland. Neem zelf een kijkje op WerkenvoorNederland.nl en ervaar de verbeteringen.
Voor IkwerkvoorNederland.nl gebruiken we de inzichten om de interne campagne voor doorstroom en ontwikkeling van rijksmedewerkers vorm te geven. Zo zorgen we ervoor dat interne vacatures beter vindbaar zijn en dat rijksmedewerkers eenvoudig de tools en tests vinden die hen ondersteunen bij loopbaan- en talentontwikkeling. Ontdek zelf de mogelijkheden van dit platform.’
Wat staat er nog op de planning?
‘We ontwikkelen een nieuw format voor de organisatiepagina’s. Uit onderzoek bleek dat deze lastig te vinden waren en dat de informatie niet compleet was. De nieuwe formats zorgen voor meer consistentie. Ze laten zien dat we als Rijk één geheel vormen, terwijl organisaties tegelijk hun eigen identiteit kunnen tonen.’
Hoe draagt dit alles bij aan een betere ervaring van kandidaten?
‘Alles draait om het makkelijker maken van de keuze van de kandidaat. We willen hen zoveel mogelijk ondersteunen, zodat ze sneller vinden wat bij hen past. Minder zoeken, meer vinden. Minder twijfel, meer zekerheid. Minder afstand, meer persoonlijk contact. Helaas kunnen we niet alles oplossen. Sommige zaken liggen buiten onze invloed. Maar juist door te kijken wat wel kan en te ontwerpen vanuit de gebruiker en continu te verbeteren met data én feedback, bouwen we stap voor stap aan een platform dat kandidaten echt helpt in hun loopbaan.’
Wat willen jullie als Carrière Sites Overheid-team collega’s binnen het Rijk meegeven?
‘Ik doe dit gelukkig niet alleen. Achter de verbeteringen staat een bevlogen team van specialisten. Samen bouwen we het platform niet alleen vóór, maar ook samen mét alle rijksorganisaties. De input van collega’s in het gebruikersonderzoek was ontzettend waardevol, of het nu gaat om vacatureteksten, organisatiepagina’s of meedenken over verbeteringen. Het enthousiasme van kandidaten voor een loopbaan bij het Rijk begint, en blijft, bij hoe we onszelf als één Rijk presenteren. Dat vraagt om investeren in een goed verhaal, duidelijke informatie én een aantrekkelijke online omgeving. Daar profiteren uiteindelijk alle organisaties van. Bouw mee aan een aantrekkelijke werkgever. Rijk.’
Meer weten?
Voor vragen of meer informatie neem contact op met het Carrière Sites Overheid-team via: helpdesk@werkenvoornederland.nl.