Wat gebeurt er als je buiten je eigen wereld kijkt? In het programma Crossmentoring Rijk worden medewerkers en leidinggevenden uit verschillende ministeries aan elkaar gekoppeld in gelijkwaardige duo’s. Door echt in gesprek te gaan, leer je niet alleen anderen kennen, maar ook jezelf. Wil jij je ook ontwikkelen en bijdragen aan een inclusieve werkcultuur? Ontdek wat Crossmentoring Rijk eerdere deelnemers heeft gebracht en of het ook iets is voor jou.

Wat gebeurt er als je buiten je eigen wereld kijkt? Ik hoop dat de deelnemers die hebben meegedaan aan dit programma aan de crossmentoring, dat zij elke dag steeds meer zichzelf kunnen zijn. Binnen Crossmentoring worden medewerkers en leidinggevenden uit verschillende ministeries aan elkaar gekoppeld. Ik ben een voorstander van crossmentoring omdat het heel fijn is met elkaar samen te leren vanuit een gedeelde praktijk in het werk. Als je elkaar echt ontmoet en de tijd neemt voor reflectie, dan kan je samen groeien. En je leert samen uiteindelijk van de praktijkervaringen die je met elkaar opdoet. De meest waardevolle ervaring is dat ongemak hoort erbij en jezelf blijven. Dat zijn twee kern dingen die mij bij zijn gebleven. Ik vind het verschrikkelijk belangrijk om een diverse, inclusieve, veilige werkomgeving te creëren. Maar hoe dan? Ik vind het heel belangrijk dat we investeren in programma's voor diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie. Omdat de overheid naar mijn mening een afspiegeling zou moeten zijn van de maatschappij. We werken voor alle burgers en bedrijven in Nederland. En hoe fijn is het dat we dat ook dan binnen het Rijk ook zijn? Zo houden we heel goed de verbinding met iedereen waar we het elke dag voor doen. Door echt in gesprek te gaan, leer je niet alleen anderen kennen, maar ook jezelf. Ik zou het programma uitleggen in twee woorden. Empoweren, leren, ontwikkelen en bloeien. En ruimte waar je kwetsbaar mag zijn en ook ervaringen kunt delen en leren om uiteindelijk verder verder te komen. Wil je groeien, je netwerk verbreden en impact maken? Wat heel erg tof is en dat heb ik zelf ervaren, is dat je na een traject als deze ook niet weet wat de toekomst brengen gaat en het terug kunnen vallen op mensen die je eerder hebt ontmoet, die iets van jou weten en kennen en dus ook leerdoelen wat beter voor ogen hebben. Met je mee kunnen denken in een reflectie kunnen kijken hoe ze in coachende zin ook kunnen helpen op vraagstukken waar je nog tegenaan gaat lopen. Ja, ik zou zeker het programma aanraden omdat je dichter bij je eigen kern komt en ook beter ziet welke verschillen er eigenlijk zijn bij de mensen en dat dat eigenlijk helemaal niks uitmaakt. Voor meer informatie over crossmentoring rijk ga naar www.oprijk.nl/loopbaan-en-talentontwikkeling/trainingen-en-workshops/crossmentoring-rijk.