Disfunctioneren en het verbetertraject

Weblogs

We nenem je in vijf losse delen mee in een fictieve casus over disfunctioneren. In deze reeks gaan we nader in op dossiervorming, op het verbetertraject en het herplaatsingstraject en beantwoorden we de vraag wanneer de rechter de arbeidsovereenkomst kan ontbinden vanwege disfunctioneren. In deel 3: de inzet van het verbetertraject

Even om het geheugen op te frissen : medewerker John beterde zijn leven niet nadat hij eerder was aangesproken op zijn (dis)functioneren. Hij kwam regelmatig te laat bij vergaderingen, stelde zich bot en lomp op tegenover zijn collega’s, die daarover klaagden, en werkte niet goed samen. Gesprekken hierover leidden uiteindelijk niet tot verbetering. Dat resulteerde in een “-“score die John kreeg tijdens zijn personeelsgesprek. 

Een “-“score betekent dat een verbetertraject noodzakelijk is. Als leidinggevende van John schieten allerlei vragen door je hoofd. Wat moet er in een verbeterplan komen te staan? Hoe lang moet een verbetertraject duren? Welke stappen moeten er precies gezet worden? Gelukkig heb je met de training Disfunctioneren van de Academie voor Arbeidsrecht van O&P Rijk verschillende handvatten meegekregen om antwoord te krijgen op deze vragen.

Zo kun je je nog herinneren dat de docent tijdens de lesdag uitlegde dat het belangrijk is dat de medewerker een serieuze en reële gelegenheid geboden krijgt om het functioneren naar het gewenste niveau te brengen. Welke hulp, ondersteuning en begeleiding er concreet moet worden geboden, is afhankelijk van allerlei omstandigheden van het geval. 

Zo lees je in de digitale leeromgeving van de training, het LOC (Leer en Ontwikkel Campus), terug dat onder meer de aard, inhoud en het niveau van de functie een rol spelen, maar bijvoorbeeld ook de duur van het dienstverband en de mate waarin de werknemer openstaat voor kritiek. En zo zijn er nog meer gezichtspunten om te bepalen hoe het verbetertraject er precies uit moet zien.  

Verbeterplan

Bij het opstellen van het verbeterplan is het verder belangrijk de verbeterpunten en doelen duidelijk en concreet (SMART) te definiëren, regelmatig tussentijdse evaluatiemomenten te plannen, een tijdsduur voor het verbetertraject af te spreken en actieve begeleiding en ondersteuning aan te bieden. Denk bij dat laatste aan bijvoorbeeld een cursus of coaching. Ook is het belangrijk voorafgaand aan het verbetertraject duidelijk uit te spreken en vast te leggen wat de consequentie is als het verbetertraject niet tot verbetering leidt: dan kan dat ertoe leiden dat de arbeidsovereenkomst beëindigd wordt. 

En zo zijn er nog meer punten van belang bij het verbetertraject, weet je dankzij de training. Je realiseert je dan ook dat het niet alleen hard werken voor John wordt, maar ook voor jou als leidinggevende. Maar het doel heiligt de middelen: als alles goed gaat, verbetert John zich en kun je de samenwerking nog jarenlang op een goede manier met elkaar voortzetten. Heeft het verbetertraject niet het gewenste resultaat, dan heb je je vanuit werkgeverszijde in ieder geval maximaal ingespannen om tot verbetering te komen. Dat kan van belang worden, mocht de zaak uiteindelijk bij de rechter komen. Maar zover is nu niet. Nog niet althans. 

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.